Гільдія редакторів-ветеранів ЗМІ Сумської областіСубота, 22.07.2017, 21:45

Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог файлів | Реєстрація | Вхід
Меню
Категорії розділу
Пожовклі сторінки [9]
Наші захоплення
На своїй хвилі
Радио онлайн
Курс гривні
КОНВЕРТЕР ВАЛЮТ
Форма входу

Головна » Файли » Пожовклі сторінки

Результати моніторингу Краснопільської газети "Перемога" 10.09.2004
23.12.2011, 12:54



Результати моніторингу Краснопільської газети "Перемога"

Результати системного моніторингу Краснопільської комунальної газети "Перемога" на предмет доступу депутатів місцевих рад згідно чинного законодавства до шпальт комунальних видань; дотримання журналістами етичних стандартів у висвітленні означених проблем та обєктивного представлення позицій громадськості, подачі альтернативних точок зору.

Вибірка: в моніторинг попали всі газети за період з 1 січня по 31 липня 2004 року включно (номери з 1 по 60).

Співзасновниками газети "Перемога" є Краснопільська районна рада, Краснопільська районна державна адміністрація, районна рада агропромислового обєднання і трудовий колектив редакції. Специфіка газети "Перемога" полягає у тому, що вона є фактичним монополістом у своєму регіоні. У районі не існує жодної іншої місцевої газети, тому, відповідно, жителі позбавлені можливості вибору, з якого джерела отримувати місцеві новини. Краснопільський район є невеликим за кількістю населення, центр району – Краснопілля – має статус селища міського типу. Це, відповідно, визначає спрямування і тематику матеріалів газети – переважна їх більшість стосується сільського господарства.

Висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування

Представлення думок депутатів місцевих рад, так як і інформування про діяльність органів місцевого самоврядування, має бути пріоритетним напрямком для комунальної преси. Саме зі сторінок газети, співзасновниками якої виступають місцеві органи влади, населення має можливість дізнатися про діяльність осіб, який вони делегували до представницьких органів району та села.

Можна відзначити велику кількість публікацій про діяльність місцевих рад у "Перемозі". Пік інформування припадає на березень – за цей місяць нараховується десять матеріалів, які містять інформацію про рішення сесій, коментарі депутатів тощо. У подальші місяці кількість публікацій про органи самоврядування падає: 4 – у квітні, 2 – у травні. У червні "Перемога" не вмістила жодної згадки про діяльність депутатів, у липні – дві, але обидві являють собою звернення обласної та районної рад на підтримку одного з кандидатів у Президенти України і, де-факто, є прихованою політичною рекламою, а не висвітленням діяльності рад.

Більш, ніж достатнім є висвітлення "Перемогою" діяльності Краснопільської районної ради. Так, в газеті існують регулярні рубрики "Розглянуто на сесії районної ради", "Із рішення сесії", "Життя рад". У той же час під цими рубриками постійно публікуються представники найвищого керівництва району, думок же "рядових" депутатів райради на сторінках газети немає. Так, під рубрикою "Розглянуто на сесії райради" публікувалися: заступник голови райради (№18 від 3.03), 1-й заступник голови райради (№20 від 10.03), заступник голови райдержадміністрації (№24 від 24.04), головлікар ЦРЛ (№28 від 7.04) та голова райради (№41 від 26.05). Проте, про перебіг власне самої сесії райради, про виступаючих і теми виступів інформація є цілком вичерпною.

Значно менше уваги приділяє газета сільським і селищним радам, зокрема, Краснопільській селищній раді. Інформація про сесії останньої подається у вигляді маленьких заміток, де вказана лише тема засідання. Такі замітки були у номерах 23 та 26. Окрім того, за період з січня по липень 2004 року на сторінках "Перемоги" було надано можливість висловитися наступним представникам органів місцевого самоврядування: сільський голова с. Самотоївка, секретар сільської ради с. Хмелівка (№10 від 4.02), сільський голова с. Грабовське (№30 від 14.04), секретар селищної ради смт Угроїди, сільський голова с. Рясне (№33 від 24.04), сільський голова с. Хмелівка (№34 від 28.04).

Практично усі коментарі названих представників сільських і селищних рад стосуються теми сільського господарства.

Збалансованість висвітлення подій

Одними з основних принципів незалежної журналістики є збалансованість висвітлення подій та відокремлення фактів від власних оцінок. Так, Етичний кодекс українського журналіста з цього приводу говорить: "Факти, судження та припущення мають бути чітко відокремлені одне від одного. Точки зору опонентів, в тому числі тих, хто став обєктом журналістської критики, мають бути представлені збалансовано. Так само мають бути подані оцінки незалежних експертів". У Кодексі журналістської етики Сумщини ця норма звучить так: "Журналісти в інформаційних повідомленнях чітко відокремлюють будь-які припущення та оцінки від фактів, а також уникають маніпуляцій фактами".

Цікаво, що до більшості матеріалів, опублікованих у районній комунальній газеті "Перемога", важко застосувати принцип дотримання збалансованості висвітлення подій. Вони за самою формою написання не передбачають подання двох поглядів на проблему, оскільки, як правило, у матеріалі немає власне самої проблеми. Теми більшості статей "Перемоги" є абсолютно нейтральними, складається враження, що проблем у Краснопільському районі просто не існує. Як правило, тональність місцевих матеріалів така: або прославляється господарство, яке вчасно закінчило сівбу (збільшило площу під зернові, зберегло поголівя худоби тощо), або, рідше, критикується господарство, яке затягнуло посівну (висадило мало буряків, зменшило надої і т.д.). Наведення двох протилежних думок у матеріалах "Перемоги" за період моніторингу не спостерігалось.

У той же час в газеті друкувався ряд матеріалів, які кричуще протирічать нормам журналістської етики. Усі вони є частиною централізованої розсилки облдержадміністрації "Регіон", яку комунальні районні видання зобовязані публікувати на своїх сторінках. Деякі з цих матеріалів можна класифікувати як пряме порушення законодавства України, зокрема, у сфері розпалювання міжетнічної ворожнечі або виборчого права. Інші, хоча з формальної точки зору і не порушують законодавство, є неетичними за суттю.

Часто такі матеріали публікуються під рубрикою "Програма уряду в дії". Крім, власне, інформації про діяльність уряду, у них, як правило, міститься критика діяльності "попередніх урядів", яка не завжди є вмотивованою. Дані публікації "перевантажені" власними оцінками автора, які не відокремлюються від фактів. Такими є матеріали: "З чим увіходимо в новий рік?" у №2 від 7.01 і "Що насправді відбувається з цінами на ліки?" у №6 від 21.01. Автор обох статей – Г.Данилень.

У першому з названих матеріалів автор, описуючи досягнення уряду, застосовує наступний вислів: "Адже до його складу увійшли професіонали, налаштовані на результативну працю, а не на здобуття химеричних популістських переваг". Подібні твердження є субєктивною оцінкою автора, і вимагають або підтвердження, або, як мінімум, відокремлення від фактів.

Цілий ряд публікацій "Перемоги" направлений на дискредитацію політичної опозиції, причому стиль написання цих статей є доволі брудним. Фактично, ці матеріали не є журналістськими, їх можна вважати пропагандивними, оскільки вони не містять ні збалансованого представлення різних думок, ні представлення оцінок незалежних експертів. Більше того, при їх написанні використовувалися певні PR-технології. Усі ці статті також є частиною розсилки "Регіон" і публікуються під рубрикою "Резонанс".

Так, матеріал "Захід мріє влаштувати в Україні "революцію"?", надрукований у №16 від 25.02, написано у стилі пропагандивних радянських матеріалів періоду "застою". Автор Сергій Ільїн лякає читачів примарою "Заходу", стверджуючи, що він "надає активну підтримку лідеру "Нашої України" Віктору Ющенку". При цьому у матеріалі постійно використовується термін "нашисти", яким називаються представники блоку "Наша Україна", до того ж, це слово навіть не береться у "лапки".

Стверджуючи про взаємозвязки західних структур з блоком "Наша Україна", автор статті не переймається наведенням хоч якихось доказів подібних тверджень. Також не надано можливості висловити свою думку обєкту критики – Віктору Ющенку або будь-якому іншому представнику блоку "Наша Україна". Таким чином, читач не має змогу різнобічно оцінити ситуацію і скласти обєктивну думку про проблему.

У №18 від 3.03 надруковано матеріал "Коаліція заради майбутнього". Автором є Г.Поліщук, проте і рубрика ("Резонанс"), і стиль написання майже не відрізняються від вище розглянутої статті. У публікації вихваляється факт створення коаліції політичних партій на підтримку політичної реформи і критикуються сили, які не приєдналися до неї. Оціночні судження, які звучать у матеріалі, є нічим не підтвердженими, думку протилежної сторони не наведено. Цитата з матеріалу: "За межами активних демократичних перетворень залишилися сили, що виступають за демократію лише на словах. І при цьому прикриваються своєю "опозиційністю".

Більш жорсткими за висловлюваннями і ще менш етичними є два наступних матеріали. Їх автор П.Іванець повністю концентрується на критиці опозиції, навіть не намагаючись прикритися видимістю висвітлення роботи уряду чи парламентської більшості. Обидві статті є частиною "Регіону" і опубліковані під рубрикою "Резонанс".

Публікація "Вагоме слово громадянського суспільства" у №28 від 7.04 використовує психологічний прийом – часте повторення одного і того ж слова/фрази. У семи десятках строчок матеріалу вісім разів звучать різні інтерпретації слова "фюрер": "кандидати у фюрери", "фюрерське оточення", "українські фюрери". З контексту матеріалу видно, що застосовується це слово до представників "Нашої України" та БЮТ. Використання такого терміну є нічим не вмотивованим, мало того, слово "фюрер" у матеріалі не відділяється лапками, з чого можна було б хоча б судити про переносне значення терміну. У даному матеріалі, окрім неетичності статті, мова може йти про образу честі і гідності народних депутатів України.

Номер 34 від 1.05 містить публікацію "Неминучість реформи". Як видно з назви, вона також присвячена темі політичної реформи. Хоча значна частина матеріалу спрямована не на агітацію за реформу, а на критику сил у парламенті, які виступають проти її прийняття. Автор висловлює судження, які не підтверджуються ні фактами, ні незалежними оцінками.

Приклад: "...запеклий опір опозиції, яка все ще, усупереч всякій очевидності, сподівається дорватися до влади на плечах Віктора Ющенка".

Прихована політична реклама

З наближенням, а потім і початком виборчої кампанії дещо змістилися акценти "пропагандивних" матеріалів "Перемоги". Тему політичної реформи було облишено. Тим більш, що, всупереч бадьорим і заздалегідь впевненим у перемозі статтям про всебічну підтримку цієї реформи народом і парламентом, рішення про її запровадження провести у Верховній Раді не вдалося. Натомість, сили було зосереджено на агітації за провладного кандидата у Президенти України Віктора Януковича.

У даному випадку можна застосувати наступну класифікацію. Якщо у матеріалі розповідається, приміром, про діяльність Премєр-міністра Віктора Януковича, або про молоді роки знову ж таки голови Уряду Віктора Януковича, це є прихованою рекламою потенційного кандидата у Президенти. Якщо ж ці матеріали опубліковано уже після початку виборчої кампанії, і у них є згадка про те, що описувана особа – кандидат у Президенти, це є прямим порушенням Закону "Про вибори Президента України".

Номер 43 "Перемоги" містить матеріал під назвою "Віктор Янукович: "Україна і Росія мають від слів переходити до справи". Автор – О.Горькова. Рубрика знайома – "Резонанс". Стаття містить приховану агітацію за Віктора Януковича у контексті створення Єдиного економічного простору.

Цитата: "Втілення в життя ідеї ЄЕП стане гарним стартовим майданчиком для ведення виборчої кампанії".

Проте номер газети з цією статтею вийшов 2 червня – за місяць до офіційного початку виборчого процесу.

У № 45 "Перемоги" від 9.06 опубліковано матеріал "Віктор Янукович: подолані терни". Автор – О.Петренко. Зміст – розповідь про молоді роки голови Уряду, фактично – прихована реклама кандидата в Президенти (на той період ще потенційного).

№ 55 від 14.06 містить матеріал "Симпатії Росії на боці Віктора Януковича" (автор – Д.Олжич). Окрім того, що стаття є прихованою політрекламою, вона ще й містить оцінки та припущення автора, які він подає, як факти.

Цитата: "Ті з них [виборців], хто бажає подальшого зміцнення відносин з Росією, напевно будуть голосувати за Віктора Януковича. Ну а ті, хто вважає, що в усьому винні "москалі" і для ситого, щасливого життя треба тільки всім перейти на українську мову й відгородитися від Росії високим парканом – теж зможуть голосувати за ідеологічно близького кандидата, Віктора Ющенка".

У контексті згадування української мови доречним буде навести цитату з матеріалу, опублікованого у "Перемозі" кількома місяцями раніше (№8 від 28.01): "Українська мова, вважає Премєр-міністр Віктор Янукович – то наша візитна картка у світі, і її утвердження перебуватиме під постійною опікою уряду".

З офіційним початком передвиборчої кампанії у газеті почали масово публікуватися звернення усіляких зборів та конференцій на підтримку Віктора Януковича. Інформації про підтримку жодного іншого з двадцяти пяти кандидатів не публікувалося.

Широкої практики набули недопустимі з точки зору законодавства звернення депутатів рад різного рівня на підтримку одного з кандидатів. Закон України "Про вибори Президента України" у статті 64 п. 1 недвозначно класифікує такі дії:

"Участь у передвиборчій агітації забороняється:

...

2) органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам;"

У той же час номери 59 та 60 газети "Перемога" містять майже ідентичні звернення, відповідно, обласної та районної рад до виборців з закликом віддати свої голоси на виборах за Віктора Януковича. Проте, це вже сфера не етичності поводження газети, а дотримання законодавства депутатами названих рад.

Взагалі, №60 "Перемоги" від 28.07 виглядає як агітаційний матеріал штабу В.Януковича. Окрім звернення депутатів обласної ради, він містить також інформацію про збори трудового колективу Краснопільського районного відділення "Енергозбут", які вирішили підтримати Януковича; про створення координаційно-політичної ради районних осередків політичних партій, які підтримують цього ж кандидата, і матеріал "Крок у майбутнє". Останній описує візит Віктора Януковича до Сумського національного аграрного університету (з часу якого, між іншим, пройшло три тижні). У статті є згадка про те, що В.Янукович отримав посвідчення кандидата і що студенти аграрного університету запевнили його у повній підтримці на виборах.

Наступний, 61-й номер, крім вже згаданого звернення депутатів райради, містить статтю "Забезпечуємо динамічний і збалансований розвиток територій" (рубрика – "Влада: стиль і методи роботи"). Автором виступає голова районної державної адміністрації Володимир Уманський. Власне, ця публікація є доказом грубого порушення керівником району Закону про вибори, оскільки він, підписуючись не як приватна особа, а як посадова, відкрито агітує за одного з кандидатів.

Цитата: "І робота районної державної адміністрації по досягненню завдань, які поставлені перед нею державою, буде найкращою підтримкою на президентських виборах чинного Премєр-міністра України Віктора Федоровича Януковича, перемога якого означатиме подальшу виважену державну політику, розвиток виробництва і соціальної сфери, пріоритетність національних цінностей".

Ефективність спілкування з читачами через "колонку редактора"

Така форма публікацій, як "колонка редактора", має особливий статус у газеті. Власне, вони мають використовуватися не для інформування читачів, а для спілкування з ними. Якщо слово бере редактор видання, то по-перше, передбачається, що тема є достатньо важливою, якщо головна у газеті особа вирішила особисто розповісти про неї. По-друге, у цьому випадку вже не можна послатися на те, що редакція не завжди поділяє думку автора публікації – якщо автором є редактор, значить, публікація являє собою "офіційну" думку редакції. Тому, в ідеалі, редактори повинні дуже виважено підходити до такого методу спілкування з читачами.

У газеті "Перемога" за сім місяців було надруковано вісім колонок редактора. Одразу впадає у очі разюча нерівномірність їх виходу. За перших два з половиною місяці 2004 року редактор жодного разу не спілкувався з читачами таким чином. Потім, за половину лютого вийшло одразу пять колонок – пять у шести номерах. За наступні чотири місяці у "Перемозі" надруковано лише три колонки редактора.

З восьми колонок редактора чотири – половина – присвячені репортажам з офіційних заходів владних структур. Дві – розповідь про колегії облдержадміністрації, одна – про колегію районної адміністрації, ще одна – про всеукраїнську нараду керівників державних та комунальних ЗМІ. Стиль написання цих колонок – сухе переповідання про теми виступів та перерахування прізвищ виступаючих. Жодного, власне, спілкування редактор-читач не відбувається. Подібні матеріали, якщо взагалі є потреба у їх друкуванні, мали б виходити під рубриками "офіційно", "діяльність влади" тощо, але аж ніяк не у формі редакторської колонки.

Решта чотири колонки присвячені темам сплати податків, агітації до участі у прибиранні власних вулиць ("суботники"), агітації до того, щоб населення висаджувало більшу кількість цукрових буряків і здавало їх на цукрозавод, а також традиційна колонка – поздоровлення у переддень Дня журналіста.

Таким чином, майже усі колонки редактора у "Перемозі" використовуються або як інформування про діяльність органів влади, або як агітація до певних дій.

Політична заангажованість газети

Комунальна газета має представляти інтереси усіх мешканців регіону, оскільки її видання можливе завдяки податкам, які ці мешканці платять. Враховуючи, що політичні уподобання жителів району є досить різноманітними, комунальне видання ні в якому разі не має права бути заангажованим за ту чи іншу політичну силу. У такому разі порушуються права жителів, які симпатизують іншим партіям.

У цьому контексті за період, який підлягав моніторингу, з газетою "Перемога" відбулися цікаві метаморфози. Наприкінці лютого у ній починають зявлятися оголошення Краснопільського районного осередку Аграрної партії України (АПУ). Потім зявляється великий репортаж про День Аграрної партії, якій відбувся у районному центрі.

З №28 від 7.04 у газеті місцеві новини починають друкуватися чомусь під рубрикою "Прес-центр районної організації АПУ повідомляє". Причому опубліковані новини ніяким чином не стосуються АПУ.

З наступного, 29-го номера репортажі про "пряму лінію", яку регулярно проводила газета для спілкування читачів з представниками влади, починають називатися "Пряма лінія" газети "Перемога" і прес-центру АПУ".

30-й номер "Перемоги" виходить зі ще одним нововведенням. З логотипу газети прибирається герб Краснопілля і карта району, натомість там розміщується... емблема Аграрної партії України. Краснопільська комунальна газета починає виглядати як видання Аграрної партії. Наступні чотири номери газети так і виходять з емблемою АПУ в логотипі.

З 31-го по 42-й номери, тобто півтора місяці, газета виходила з "вітальними телеграмами від Аграрної партії України" на першій сторінці. Вітання адресувались господарствам району, теми їх найрізноманітніші: "з тим, що першими завершили прополювання цукрових буряків", "з тим, що продали молока значно більше, ніж у минулому році", "з тим, що організовано вивели худобу в літні табори" тощо. Теми привітань виглядають доволі надуманими, мета їх публікації – реклама Аграрної партії.

Також у цей період газета публікує ряд матеріалів, у яких невмотивовано згадується Аграрна партія. Так, у №40 від 22.05 надруковано замітку "Господарюють з піднесенням", у якій розповідається про перебіг посівної у одному з господарств. Коментар береться у головного агронома господарства, причому вказується, що він є головою первинного осередку Аграрної партії. У якості однієї з ілюстрацій до цієї замітки використано емблему АПУ.

Аналогічно у №45 від 9.06 надруковано невеликий матеріал "Пожнеш те, що посієш" (рубрика "Статистика"). Його зміст – цифри про завершення посівної роботи (величина засіяних площ у порівнянні з минулим роком тощо). Підпис – Л.Дяговець, економіст райвідділу статистики. Абсолютно незрозуміло, чому цей матеріал вміщено під емблемою АПУ.

Проте поступово масована присутність Аграрної партії у газеті "Перемога" зникла. З 35-го номера емблема АПУ зникає з логотипу газети, на своє звичне місце повертається герб Краснопілля. З 42-го номера зникають "вітальні телеграми АПУ", у №45 з назви рубрики "Пряма лінія" газети "Перемога" також прибирається посилання на прес-центр АПУ.

Але сам факт, що два місяці районна комунальна газета виглядала як партійний орган районного осередку Аграрної партії, не може не викликати здивування і занепокоєння.

Передплата

У редакторів комунальних видань склалася стійка звичка до того, що кількість передплатників повинна здобуватися не вільній конкурентній боротьбі, а за допомогою адміністративного ресурсу. Скандали з цього приводу у різних регіонах час від часу виходять на поверхню, оприлюднюються факти, коли через примус одній сімї доводиться передплачувати додому два примірника газети.

У той же час газета "Перемога" не соромиться друкувати табличку під назвою "Дані про хід передплати", де вказується план по передплаті газети "Перемога", "спущений зверху". У №49 від 23.06 надруковано такі відомості по піврічній передплаті. Складається табличка з наступних колонок: відділення звязку // начальник відділення // голова села // завдання // фактично // % виконання. Наскільки зрозуміло, завдання ставиться начальнику відділення звязку, а голова села має контролювати його виконання – інакше для чого тоді їм відведено колонку у табличці?

Наскільки ефективним є такий метод залучення передплатників, можна побачити з наведених цифр. Дотрималося поставлених завдань одне відділення з двадцяти шести. Загальний план вдалося виконати лише на 64%, а по деяким відділенням звязку виконання складає менше, ніж 30%.

Моніторинг газети здійснено в рамках проекту "Підвищення професійних і етичних стандартів в трикутнику суспільних взаємовідносин: органи місцевого самоврядування – ЗМІ – громадські організації", який здійснюється Центром досліджень регіональної політики за підтримкою Посольства Королівства Нідерландів в Україні.

Автор матеріалу: Олексій Захарченко, редактор газети "Твоє право".

Категорія: Пожовклі сторінки | Додав: ales | Теги: Олександр Козир, Перемога
Переглядів: 1049 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Київський час
Свята України
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Нас відвідали сьогодні
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 22
Наші друзі
Архів записів
Пошук по сайту
Copyright MyCorp © 2017 Безкоштовний хостинг uCoz